PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Žilinskí klasici sú v extrémnom metalovom svete zapísaní hlavne kvôli gore zafarbenému brutálnemu death metalu amerického štýlu, ktorý nájdete na čomkoľvek, čo vydali po debutovom albume z roku 1999. Ten ich BDM tiež potreboval istý čas, kým nabral na kvalite a pomerne svojskom vyznení, a predchádzali mu tri demáče a album, na ktorých SANATORIUM pestovali trochu iné podanie deathmetalového žánru.
Za príklad toho, ako Žilinčania zneli v dávnych časoch, vyberám v poradí druhú nahrávku v diskografii, päťskladbové demo, ktoré v roku 1996 vyšlo ako kazetové EP a zároveň prvá nahrávka v 2. polovici 90. rokov mimoriadne aktívnych Erebos Productions, časom transformovaných na Forensick Music.
Túto tvorbu SANATORIUM charakterizujú termíny ako divokosť, živelnosť, istá psycho a zároveň prírodná atmosféra. Hrá sa tu skôr na drsnosť a surovosť, spojenú s pomerne výraznou melodikou, žánrová čistota ide tak trochu bokom, preto sa popri častých deathmetalových klepačkách a technických, disharmonických úsekoch vyskytnú melodické pasáže a sóla, ktoré by si bolo možné predstaviť aj v heavy metale. Na viacerých miestach sú zase party, v ktorých SANATORIUM s atmosférickou melodikou vyznievajú ako besnejšia či chaotickejšia verzia DEPRESY, a to aj vďaka hlbokým Belovým growlom. Vo všeobecnosti je nahrávka vokálne variabilná – prím hrá ťažká deathmetalová poloha, vyskytujú sa však aj skôr blackmetalové škreky či ten typ stredového revu, ktorý v spojení s niekoľkými linkami pripomína starý KRABATHOR, kde bol tiež použitý ako sprievodný spev. Okrem toho nejaký ten smiech, hovorené slovo... na nedostatok pestrosti táto „miniatúra“ skrátka netrpí.
Dôjde aj na klávesy, zvlášť v úvode suverénne najväčšieho hitu „Unreal“ s mimoriadne chytľavou rýchlou pasážou a voľnou, „severskou“ pochmúrnou atmosférickou plochou. V závere nahrávky je potom aj vtip s úsekom z dychovky a opileckým vyspevovaním, takéto čosi SANATORIUM neskôr ešte párkrát spravili a treba si skrátka zvyknúť na to, že oni všetko zas až tak smrteľne vážne nebrali nikdy. Zvyknúť si treba taktiež na dosť „neučesaný“ zvuk. Celkovo môžem povedať, že aj po toľkých rokoch ma táto kazeta baví až prekvapujúco. Možno sú za tým spomienky na staré metalové časy a možno je to naozaj dobré aj dnes.
Zvukovo tak trochu bordel, prístup k death metalu tiež nie je úplne ortodoxný, ale „Autumn Shadows“ dokáže zabaviť a zaujať aj dnes.
1. Tears
2. In The Dawn Of Time
3. Autumn Shadows
4. Unreal
5. Strange Primeval Maze Of Souls/Sexual Intercourse Of Demons
Celebration Of Exhumation (2004)
Fetus Rape (MCD) (2003)
Goresoaked Reincarnation (2003)
Internal Womb Cannibalism (2001)
Arrival of The Forgotten Ones (1999)
Necrologue (demo) (1998)
Autumn Shadows (7''EP) (1996)
Subculture (demo) (1995)
Tento materiál som mal veľmi rád... Oproti prvotine "Subculture" šlo o mierny kvalitatívny aj zvukový pokrok... "Autumn shadows" znel (a stále znie) ako mix Depresy (niektoré melody party + growl) s heavy metalom (Warmo sa náklonnosťou k nemu nikdy netajil), mierne okorenené psychopatickými výkyvmi , to všetko ale malo svoju osobitú tvár a formu, ktorá sa mi pozdávala oveľa viac ako to, čo začali Sanatorium robiť od druhého albumu "Internal womb cannibalism"... "Autumn shadows" je pre mňa spolu s "Necrologue" vrcholom tvorby Sanatorium...
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.